Verhuur gebouw - historie

Herenboerderij Landvreugd
Herenboerderij Landvreugd. Het gebouw van de Scouting Tono-groep is de voormalige rijtuigenstal links achter het gebouw.

Het groepshuis “ ´t Koetshuis” ligt op het boerderijcomplex Landvreugd en is gebouwd in 1905. De voormalige herenboerderij zelf is in gebruik door andere verenigingenen en wordt ook ingezet als feestzaal. Het voormalige koetshuis, met de rijtuigenstal, de paardenstal, de tuigagekamer en de voormalige varkensstal is het domein van de Scouting Tono-groep.

Koetshuis

Het groepshuis is, zoals de naam zegt, gevestigd in het voormalige koetshuis van de boerderij. Deze vroegere bestemming is in ons gebouw nog steeds zichtbaar, waardoor het gebouw een knusse en gemoedelijke uitstraling heeft. Zo is aan de buitenkant, bij de ramen aan de linkerkant, nog goed te zien dat dit vroeger de staldeuren waren waardoor de rijtuigen naar buiten werden gereden.

Noordgevel van 't Koetshuis

De linkerdeur bracht je vroeger in de hal. Door de rechterdeur werden de paarden de paardenstal naar binnen geleid. Waar nu de Bevers van de Huppelveldkolonie speelen geurde het vroeger naar hooi en mest. Aan de achterzijde, nu verdeeld over het stamlokaal, het staflokaal en het magazijn, was de langgerekte varkensstal.

Westgevel van 't Koetshuis

In dit zij-aanzicht is de deur naar de voormalige varkensstal te zien. Tegenwoordig is dit de buitendeur/nooduitgang van het stamlokaal (niet beschikbaar voor de verhuur). Overigens vermoeden we dat de varkensstal pas later is aangebouwd. Zekerheid hebben we hier echter niet over.

Tenslotte bevond zich op de eerste verdieping de tuigagekamer, nu het lokaal van het Oerwoudvendel. Waar eens het leer werd gepoetst en hersteld, de riemen werden nagekeken en de dekens opgeslagen waren spelen nu kinderen het spel van Scouting.

Gemeentelijk monument

Sinds 2004 is de gehele voormalige Boerderij Landvreugd, inclusief ons Koetshuis, een gemeentelijk monument. Veranderingen aan de buitenzijde zijn dus strikt gereguleerd. Ook het dak, met aan de voorzijde nog de authentieke oud-hollandse dakpan, mag niet meer zo maar veranderd worden.

Informatie

Mail gerust eens als je nog vragen hebt of om vrijblijvend te komen kijken. Inlichtingen en reserveringen bij de beheerder:
J. Lemmen
Voor dringende zaken kan je ook bellen: 06-12525999